| 2020-04-29

Alarma Egoeran Espainiako Estatuak hartutako boterean hemengo instituzioetara bueltatzearen inguruan eusal alderdiek jarrera bateratua izatea proposatuko du EH Bilduk bihar Lehendakaritzan egingo den bileran. Era berean, ezker subiranistak uste du ez dela hauteskundeei buruz hitz egiteko unea, euskal gizartean beste lehentasun batzuk daudelako, eta iritzi hori azalduko du biharko bileran.

Arnaldo Otegi eta Maddalen Iriarte izango dira EH Bilduko ordezkariak bihar Lehendakaritzan egingo duten bilkuran. Ezker subiranistaren ustez, Sanchezen Gobernuak deskonfinamendu progresiboaren prozesuari buruz hartutako erabaki berriek baldintzatuko dute bilera. Erabaki-esparru horrek, jakina, baldintzatu egiten ditu EAEn ditugun ahalmen autonomoak, Euskal Herri osoan bizi dugun ezohiko egoera sanitario eta sozioekonomikoari aurre egiteko.

Horregatik, lehenik eta behin, EH Bilduk euskal alderdi guztien jarrera bateratua proposatuko du biharko bileran, Ministroen Kontseiluaren ostean iragarritako "normaltasun berrirako" prozesuan Estatuko Gobernuak aginte bakarrari eusten jarraitzeko erabakiaren inguruan. Ustezko prozesu asimetriko baten ondoren, mesfidantza horren kudeaketaren ikuspegi zentralizatzailea mantentzen da, eta ez ditu kontuan hartzen, modu maltzur eta bidegabean, erakunde autonomikoak, OMEren jarraibideei jarraituz, pixkanakako deskonfinamendu horren kudeaketa osoa bere gain hartu beharko luketenak. Gauzak horrela, EH Bilduk erantzun bateratua ematea proposatuko du, Alarma Egoeraren "jarraipen" berri horren baitan botere zentralizatuak berrezartzea eskatzeko.

Horrenbestez, EH Bilduk deskonfinamendua kudeatzeko ahalmena eskatuko dio Sanchezen Gobernuari, eta, aldi berean, Lehendakariari eskatuko dio kudeaketaren botere-maila horrek berekin ekar dezala, halaber, datozen asteetan hartuko ditugun erabakiak euskal talde politiko guztiekin partekatzea. Ez digu balio Sanchezi "deszentralizazioa" eskatzea, eta, ondoren, EAEren esparruan monopolio-erregimeneko kudeaketa bat aurkitzea, batez ere Lehendakariaren alderdiagatik. Beraz, hemen ere, murgilduta gauden krisi sanitario, sozial eta ekonomikoaren "aginte partekatua" behar dugu.

Bigarrenik, pandemiaren bilakaeraren inguruan helarazten diguten informazio mailaz gain, EH Bilduk berriz ere azpimarratuko du une honetan ez dela "tokatzen" hauteskunde autonomikoez hitz egitea, une honetan gizartearen kezka eta lehentasunen artean ez baitaude hauteskundeak, are gehiago datozen asteetan egin beharreko galdera eta erronka handien aurrean.

EH Bilduk, beraz, berriz ere azpimarratuko du beharrezkoa dela alderdi politiko guztiek, Lehendakariak eta bere Gobernuak, gaur eta orain herritarrak kezkatzen dituzten funtsezko gaiei buruz hausnartzeko, kontrastatzeko eta akordioak bultzatzeko tresnak abian jartzea:

• Osasun publikoa indartzea

• Ekonomia Suspertzeko Plana

• Adinekoen egoitzen inguruko azterketa eta hartu beharreko neurriak

Hiru gai horiei buruz aritzeko, uste dugu elkarrizketarako, hausnarketarako eta erakundeen, alderdi politikoen eta gizarte-eragileen arteko akordioak bultzatzeko gune bana antolatu behar dela. Gizarte-eragile horiek desberdinak izango dira gaiaren arabera, ahalik eta parte-hartze, ekarpen eta erabaki-banaketa handiena lortzeko.

Berriz ere adierazi behar dugu ez dugula ulertzen hauteskunde-datak ezartzearekin tematzea, ezkutuko osasun-alerta batean gaudenean, herritarrek beste lehentasun batzuk dituztenean eta, bistakoa denez, hauteskundeak baldintza demokratiko osoz egitea ahalbidetuko duen normaltasun soziala berreskuratuko ez dugunean.

Ez da ulertzen mota eta dimentsio guztietako gizarte-jarduerak etenda egotea datozen hilabeteetarako (jai herrikoiak, kirol-ekitaldiak barne), eta, hala ere, batzuek hauteskundeak planteatzen jarraitzea, bizi dugun egoera "argi" baten bila. Berriro diogu ez dela hauteskundeei buruz hitz egin behar. "Deskonfinamendu progresiboko" prozesua, haren garapena eta bilakaera aztertu ondoren, hauteskunde-prozesu bati ekiteko baldintzak betetzen diren aztertzeko unea izango da; izan ere, anomalia demokratikoko egoera bat berrezartzea nahi dugu, are gehiago kontuan hartzen badugu gutxiengoan dagoen gobernuaren egoera modu desegokian erabiltzen ari badira.