Nafarroa

EH Bilduk 62 zuzenketa aurkeztu dizkie Aurrekontuei, zerbitzu publikoak eta herritarren eskubideak indartzeko

| 2020-11-27 13:28:00

EH Bildu Nafarroako talde parlamentarioak 62 zuzenketa partzial aurkeztu dizkio Nafarroako 2021erako Aurrekontu Orokorren Proiektuari, horietako batzuk aurrekontuak ahalbidetuko dituzten beste talde parlamentario batzuekin batera sinatu direlarik.

Nafarroako Gobernuarekin lortutako akordioan jasotako konpromisoen ildotik, EH Bilduk Hezkuntza, Eskubide Sozialak, Osasuna eta Kultura arloei nagusiki zuzendutako zuzenketak erregistratu ditu.

Ildo horretan, 1.925.000 euroko zuzenketa hauek EH Bilduk aurrekontuen aurreproiektuan sartu zituen 9 milioiko balioko partidei gehitu behar zaizkie.

Osasungintzan, EH Bilduk proposatuta aurreproiektuan jada gehitu zen ia milioi eta erdiari, 350.000 euro batu zaizkio, Tutera eta Lizarrako ospitaleetako ekipamendurako zuzenketen bidez, bai eta Nafarroako Osasun Publikoaren eta Lan Osasunaren Institutuko proiektu estrategikoetarako kontratazioetarako ere.

Hezkuntzan, aurreproiektuan sartutako 1.400.000 euroei beste 505.000 euro gehitu zaizkie irakasleen kotratazioa indartzeko, hezkuntza-azpiegituretan hobekuntzak egiteko eta Pirinioetako ikasleen irisgarritasuna errazteko.

Eskubide Sozialei dagokienez, aurretik sartutako hiru milioiei beste 215.000 gehitu zaizkie, haurren eskubideen defentsarako proiektu komunitarioak bultzatzeko eta bestelako partida batzuendako.

Kulturari dagokionez, dagoeneko sartu diren 1.365.000 euroei ia 350.000 euro gehitu zaizkie hainbat proiektutan banatuta: 1521eko Noaingo Guduaren ospakizunari, hainbat elkarteri finantzaketan, Antzerki Sareari, Oteiza Museoari, Uharteko Arte Garaikideko Zentroari, Geltokiri...

Era berean, Euskarabideari 200.000 euroko zuzenketak aurkeztu izana azpimarratu du EH Bilduk. Komunikabideetan euskara sustatzeko, helduen ikaskuntzarako, euskara sustatzeko elkarteetarako eta abarretarako partidetarako.

Gainera, iruzur fiskalari aurre egiteko 150.000 euro bideratu ditu EH Bilduk. Era berean, beste zuzenketa batzuk ere badaude Berdintasunaren intersekzionalitatearekin, gazteen enpleguarekin, jarduera humanitarioekin, Nafarroako ikus-entzunezkoen sektorerako laguntzekin, ingurumenarekin eta ekoizpen ekologikoarekin, banda zabaleko planarekin, gizarte-bazterketarekin eta etxebizitza-premiei buruzko azterlanarekin lotuta, besteak beste.

EH Bildu ziur agertu da zuzenketa horiek onartzeak, Aurrekontuak babestuko dituzten gainerako taldeek helarazitakoekin batera, proiektua hobetuko dutela, Nafarroako herritarren eskubideak, zerbitzu publikoen beharrak eta hainbat gizarte-sektoreren beharrak aintzat hartuta.

Elizaren inmatrikulazioen zerrenda argitaratzeko eskatu du Bel Pozuetak

| 2020-11-24 12:28:00

Bel Pozueta Nafarroako EH bilduko diputatuak gogorarazi duenez, "duela hiru urte baino gehiago, Recuperando koordinakundeak ekimen parlamentario bat erregistratu zuen Kongresuan, Eliza Katolikoak, indargabetutako Hipoteka Legearen 206. artikuluaren babesean, immatrikulatutako ondasunen zerrenda eskatzeko". Orduz geroztik, hainbat ekimen egin dituzte alderdi politiko desberdinek eta Pozuetak kritikatu  du "horiek guztiak nahita eta kontzienteki ahaztuta” geratu direla.

Pozuetak adierazi duen bezala, "Gardentasun eta Gobernu Onaren Kontseiluak jada jakinarazi zuen 1998 eta 2015 artean egindako immatrikulazioen zerrenda 34.984 lursailetara iristen zela, eta konpromisoa hartu zuela Maldita.es-i emateko, webgune honek eskatu bezala".

Hala ere, Nafarroako diputatuak salatu duenez, "Justizia Ministerioak zerrenda entregatzeko konpromisoa ez betetzeaz gain, Gardentasun Kontseiluaren ebazpenaren aurkako helegitea aurkeztu zuen, informazioa ezkutuan mantentzeko helburuarekin".

Ildo horretan, Pozuetak Kongresuan galdetuko du "Gobernuak saihestu nahi duen herritarrek Elizak 1946tik egin duen espoliazioaren bolumena eta xehetasunak ezagutzea".

Hori dela eta, "ekintza politiko guztien ildo nagusi izan beharko litzatekeen gardentasun-printzipioa kontuan hartuta", Bel Pozuetak hainbat galdera  aurkeztu ditu Diputatuen Kongresuan, "Espainiako Gobernuak immatrikulazioen zerrenda noiz argitaratuko duen", "zergatik ez diren inmatrikulazio horiek argitaratu" eta "1998a baino lehen zenbat immatrikulazio egin ziren eta publiko eginen diren" jakiteko.

Ikasleak sexuaren arabera bereizten dituen ikastetxerik diruz ez laguntzera premiatu du EH Bilduk Nafarroako Gobernua

| 2020-11-10 10:47:00

Azken urteotan, “herritarren arteko berdintasuna lortzeko eta sexu, genero edo identitate sexualaren araberako diskriminazioari aurre egiteko” Nafarroan hainbat lege onartu direla gogora ekarri du EH Bilduk, horien artean Emakumeen Kontrako Indarkeriari Aurre Egiteko Legea, LGTBI+ Pertsonen Berdintasun Sozialari buruzkoa eta Emakumeen eta Gizonen Arteko Berdintasunarena.

EH Bilduko bozeramaile Bakartxo Ruizek azpimarratu egin du “gizon eta emakumeon arteko berdintasuna lortzeko aldaketa estrukturalak egiteko hezkuntzak eta hezkidetzak daukan garrantzia”. Horrekin batera, “Nafarroako gehiengo politiko eta sozialak Skolae programa Nafarroako Hezkuntza Sisteman ezartzeko eta berau orokortzeko borondatea sustengu argia” erakutsi duela nabarmendu du, eta “geure ikasleak berdintasunean hezteko hautu estrategikoa” dela defendatu.

Ildo horretatik, Ruizek balioan jarri du Nafarroko Parlamentuaren gehiengoak “sexuaren araberako segregazioa egiten duten ikastetxeek kontzerturik izateko aukerarik eduki ez zezaten” foru legea onartu zuela orain urte batzuk. “Tamalez, LOMCEk blindatu egin zuen aukera hori eta legea indargabetuta geratu zen”, deitoratu egin du.

EH Bilduko bozeramaileak adierazi duenez, “une honetan Kongresuan tramitazioan dagoen LOMLOE legeak irauli egingo du egoera hau, itxura guztien arabera”. “Onartutako zuzenketa baten arabera, osoki edo partzialki diruz lagundutako ikastetxeek ezingo dute ikasleen sexuaren araberako banaketarik egin”, gaineratu du.

Testuinguru honetan, Bakartxo Ruizek gogoratu du Nafarroan lau direla sexuaren araberako segregazioa egiten duten ikastetxeak, orain arte itunduta egon direnak Nafarroako Gobernuarekin, finantziazio publikoa jasotzen dutelarik.

Hori guztia dela eta, EH Bildu Nafarroa Talde Parlamentarioak mozioa erregistatu du Nafarroako Parlamentuak adieraz dezan “sexu-segregazioan oinarritutako hezkuntzaren eredu baztertzailea eta bultzatzen dituen balio eta harreman ereduak Nafarroan azken urteotan egindako urratsekin, hezkidetzaren eta berdintasunean oinarritutako politika publikoekin bat ez” datozela. Halaber, mozioak foru gobernua premiatzen du “ikasleak sexuaren arabera bereizten dituen hezkuntza eredua duen inongo ikastetxerik diru publikoz ez laguntzera” bai eta “2021-22 ikasturtetik aurrera gauzatzeko plana hiru hilabeteko epean” aurkeztera ere.

Era berean, Bakartxo Ruizek galdera bat erregistratu egin du Hezkuntza Departamentuko kontseilariari zuzenduta. Horren arabera, “sexu-segregazioan oinarritutako ikastetxeak funts publikoekin finantzatzeari uztearen inguruan” Departamentuak egiten duen balorazioa eskatu dio EH Bilduko taldeak, bai eta “zein den irizpide hori indarrean jartzen denetik abiarazteko aurreikuspena” ere.

Neurri murriztaileekin batera baliabideak abiarazteko eskatu du EH Bilduk

| 2020-10-20 12:38:00

EH Bildu Nafarroak berretsi du "neurri integralak" hartu behar direla "kutsatzeen erritmoa eta kasuen larritzea geldiarazteko", eta gogorarazi du "pandemiaren hasieratik" aldarrikatu duela.

Ildo horretan, EH Bilduk uste du Chivite presidenteak atzo jakitera eman zituen neurriek "Nafarroaren egoera larriari erantzuten" diotela, eta balioan jarri du "Nafarroako Gobernuak erabaki horiek gure lurraldearen errealitatean oinarrituta hartu izana, hasieratik eskatu dugun bezala".

Hala ere, EH Bildurentzat "ezinbestekoa da neurri murriztaile berriekin batera baliabideak jartzea". Bakartxo Ruiz EH Bilduren Nafarroako Parlamentuko bozeramaileak defendatu duenez, "osasun baliabide gehiago behar direla azpimarratzen jarraitzen dugu, batez ere Lehen Mailako Arretan, eta premiazkoa dela beharrezko baliabideak jartzea osasun sistema gehiago arriskuan ez jartzeko", gaineratu du.

Ruizen hitzetan, "COVID-19 kasu posibleei arreta azkarra eta eraginkorraren bidezko detekzio goiztiarra, testatzea eta arakatzea funtsezkoak dira pandemia ongi kudeatzeko". "Nafarroa, oro har, ez da oraindik testatzeko bere gaitasun osoa erabiltzen ari, eta arakatzaileen plantilla ez da nahikoa", kritikatu du. Hala, "eguneroko proba kopurua handitzeko beharra" azpimarratu du, baita "miaketa lanak egiteko langile kualifikatu gehiago sartzeko beharra" ere.

Halaber, EH Bilduko bozeramailearen esanetan, "neurri berrien ondorioak gehien jasango dituzten sektoreei zuzendutako laguntzak premiaz abiarazi behar dira, hala nola ostalaritzari eta kultur ekitaldiei dagozkienak". "Neurri murriztaileekin batera, ezinbestekoa da sektore horiei laguntzea, ahal den neurrian, egoera horrek kolektibo jakin batzuengan eta pertsona zaurgarrienengan dituen ondorio negatiboak arintzeko", gaineratu du Ruiznek.

EH Bilduk Irunberriko ondarea defendatzeko eskatu du

· Irunberriko bi ermita eta eliza 2000an eta 2003an immatrikulatuak izan ziren. Udalak, immatrikulazioak lehengoratzen saiatzetik urrun, 48.808,32 euroko inbertsioa egin du elizako atrioa zaharberritzeko, EH Bilduk obra ez egiteko egindako eskaerak ukatuz. · EH Bilduk mozio bat aurkeztu du gune horien udal titulartasuna berreskuratzeko izapideak hasteko, baina Agrupación Independiente de Lumbier taldearen ezezko botoek atzera bota dute.

| 2020-10-12 10:33:00

2000. urtean Artzapezpikutzak Irunberriko San Bartolome eta Trinitatearen ermitak inmatrikulatu zituen, eta 2003an Jasokundearen Eliza. Udalak une hartan zuen pasibotasuna ikusita, Irunberriko bizilagunek historikoki eurenak izan ziren ondasun batzuk galdu zituzten.

Ordutik, Irunberriko Udalak ez du inolako izapiderik egin immatrikulazio horiek itzultzeko. Are gehiago, 2020. urtean, gobernu taldeak gutxienez 48.808,32 euroko inbertsioa egitea sustatu du (BEZik gabe) elizaren sarrera eta atrioa eraberritzeko. Inbertsio horrek, Irunberriko herriarena ez den elizaren ate, arku eta sarbideetan jardutea ekarri du.

2020ko aurrekontuak onartu zirenetik, EH Bildu Irunberrik hainbat aldiz eskatu dio gobernu taldeari (Agrupación Independiente de Lumbier) obra hori ez egiteko eta herritar guztien dirurik ez inbertitzeko immatrikulatutako gune batean. Hala ere, gobernu taldeak ez ditu aintzat hartu eskaera horiek, eta obra dagoeneko eginda dago.

Mozioa, baztertua

Irailean, EH Bildu Irunberrik udal ondarea defendatzeko mozioa aurkeztu zuen. Mozio horretan, Jasokundeko Elizaren eta San Bartolome eta Trinitatearen ermiten udal titulartasuna aitortzeko eta berreskuratzeko beharrezko izapideak hastea proposatzen zen.

Era berean, eskatzen zuen udalak eremu horiek birgaitzeko emandako laguntza orok baldintza bat izatea: Artzapezpikutzaren titulartasuna Irunberriko Udalari itzultzea. Horrela, ondasun horiek birgaitzeko edo eraberritzeko diru publikoa erabili ahal izateko, udal ondarera itzuli beharko lirateke. Horrez gain, Irunberriko Udala Nafarroako Ondarearen Defentsarako Plataformari atxikitzea proposatzen zen.

Mozioa urriaren 8ko ohiko osoko bilkuran bozkatu zen, eta Agrupación Independiente de Lumbier taldearen aurkako 5 botoekin baztertu zen.

EH Bildu Irunberrik elizaren eta aipatutako bi ermiten immatrikulazioa itzultzeko tramiteak hastearen alde egin du, udal ondarearen parte izan daitezen berriz ere, inoiz ez baitzuten ondare horretatik atera behar.