Getxoko eta Leioako EH Bildutik kezkatuta agertu gara gaur Bizkaiko Foru Aldundiak bultzatu nahi duen ibai azpiko tunelaren proiektuak bi herrietan izan ditzakeen ondorioengatik. Proiektua gaur egun idazteko fasean dago, eta Artatzako biribilgunearen (Getxo eta Leioa udalerrietan) eta Ballonti eremuaren (Portugaleten) artean tunel bat egitea aurreikusten du. Foru Aldundiak "Bizkaiko saihesbide handiaren" esparruan kokatzen du azpiegitura berri hori, Supersurraren bigarren fasearekin batera, eta teorian "Arrontegiko zubiaren alternatiba faltak eragindako arazoei aurre egitea" du helburu.
Getxo eta Leioako EH Bildutik oso kritiko agertu gara aurreproiektuarekin. Lehenik eta behin, bi udalerrietako bizilagunengan eragin ditzakeen ondorioengatik, batez ere Artatzako biribilgunearen inguruan. "Proiektu honek eragin zuzena izan dezake Artatzan, Landabarrin edota Antiguo Golf inguruan bizi diren auzokideengan, 700 metro eskasetan tunela lurrazalera irtengo baita Avanzadako tunelean berriro sartzeko, horrek sor dezakeen kutsadura akustikoarekin".
Bestalde, Artatzako biribilgunea igaro ondoren, tunela Uribe Kostako korridorean amaituko litzateke, Zarragueta kalearekiko paraleloan. Horrek eragin akustikoa eragin dezake eta arriskuan jar dezake basotxoa, gaur egun landare-hesi natural gisa jarduten baitu.
"Proiektuak Artatzako parkeko lurzoruaren geruza naturala kenduko du, eta eragin larria eragingo dio parkeari, kontuan hartu behar dugu berdegune hori inguru horretan geratzen den bakarrenetarikoa dela. Gainera, Artaza-Romo institutuko patioaren zati bat ere suntsituko luke". Obrak 6 urtez luza daitezke, eta obretan ere parkearen zati handi batek ere kalte larriak jasan ditzake.
Gainera, proiektuaren hasierako dokumentuak ez du jasotzen Getxo eta Leioa arteko oinezkoen loturak nolakoak izango liratekeen: "Tunelaren ezaugarriak soilik zehazten ditu, ibilgailu pribatuaren erabilera lehenetsiz eta bi herrien arteko oinezkoen pasabidea bermatu gabe". Izan ere, gaur egun dauden oinezkoentzako loturak, biribilgunearen inguruko oinezkoentzako tunelak kasu, desagertu daitezke: "Ez ditu kontuan hartzen proiektu honek biribilgunearen inguruan bizi diren bizilagunengan izan ditzakeen ondorioak, ezta oinez egiten dituzten joan-etorrietan izango lukeen eragina ere".
Proiektuak onartzen du ibai azpiko tunelak trafikoa areagotuko lukeela Artatzako ingurunean, baita horrek eragindako zarata ere: "Hormak eta pantailak eraikitzea planteatzen da tunelerako sarbideetan zarata areagotzea arintzeko, harresiak sortuz eta errepidearen bi aldeetako espaloien arteko oinezkoentzako sarbidea zailduz". Era berean, ez da aipatzen nolakoa izango litzatekeen bi herrien arteko bizikleta-lotura, ezta tunelak berak bizikletentzako bidea edo bidegorria izango lukeen ere: "Ez da inolako erreferentziarik egiten bi udalerrien arteko bizikleta-loturei buruz, ezta tunela bizikletaz igarotzeko aukerari buruz ere; argi eta garbi, ez da lehentasuna Aldundiarentzat, ibilgailu pribatua bultzatzearen aldeko apustu irmoa egiten jarraitzen baitu".
Leioa eta Getxoko bizilagunei eragiteaz gain, bi herrietako EH Bildutik zalantzan jarri dugu proiektu osoaren erabilgarritasuna eta lehentasuna. "Proiektua idazteko 10 milioi euro baino gehiagoko lizitazioa egin da, eta Aldundiak aurreikusten du proiektua eraikitzeak 400 milioi baino gehiagoko kostua izango duela, eta hori guztia ondorengo gainkostuak kontuan hartu gabe. Azpiegitura horretan egindako inbertsioa ez dago inola ere justifikatuta, are gutxiago mugikortasun iraunkorraren ikuspegitik. Proiektu faraoniko zaharkitua da, iraganeko politiketan oinarrituta".
Proiektuak justifikatu egiten du tunelaren beharra, Avanzada inguruan sortzen diren pilaketengatik, eta tunela planteatzen du irtenbide bakartzat, beste aukera batzuk ahaztuta, hala nola garraio publikoa bultzatzea: "Kotxeak erabiltzearen aldeko apustu irmoa da, gaur egun existitzen ez den premia bat sortuz. Ez da planteatzen Zamudioko Parke Teknologikora edo aireportura garraio publikoan konexio berririk sortzea, adibidez". Ibai-azpiko tunela Supersurraren bigarren fasearen jarraipen gisa planteatu dute, "azpiegitura hori ez dela batere beharrezkoa egiaztatu denean, eraikuntza-enpresei bakarrik egiten die mesede".
EH Bilduren ustez, beraz, proiektua ez da beharrezkoa, kostu neurrigabea du eta ingurumenean eragin handia du: "Aldundiak planteatzen duen inbertsioarekin, beharrezkoagoak diren beste proiektu batzuk egin litezke, hala nola metroaren ibilbidea lurperatzea Lamiako, Algorta edo Negurin". Koalizioak hainbat ekintza garatuko ditu Getxon eta Leioan, herritarrei proiektuaren ondorioen berri emateko.