Donostia

Zaintza sektorean pairatzen duten prekaritateari nola aurre egin aztertuko dute sei emakumek Donostian

Mahai ingurua antolatu dugu datorren asteartean, otsailaren 25ean, 18:30ean Okendo kultur etxean (Gros). Ezinbesteko funtzio soziala egin arren, profesional horiek erakundeen lehentasunetatik eta diskurtso ofizialetatik kanpo daude.

| 2020-02-21 13:18:00

Donostiak dituen 186.665 biztanleetatik %22k 65 urte baino gehiago ditu. Hori dela eta, urtero 4.000 donostiar baino gehiago mendekotasun sisteman sartzen ari dira eta, era berean, gero eta donostiar gehiagok dute zaintza premiaren bat.

Donostiako datu batzuk emateko, 2018an 2.352 lagunek jaso zuten etxez etxeko laguntza zerbitzua, 502 plaza eskatu ziren zahar-egoitzetan eta 198 eguneko zentroetan, eta 4.400 donostiarrek jaso zuten mendekotasunarekin lotutako prestazioren bat.

Horrek esan nahi du zaintzaren sektorea handituz doala urtetik urtera, eta gero eta profesional gehiagok egiten dutela lan bertan. Langile gehienak emakumeak dira eta behin eta berriz euren lan egoera prekarioa Donostiako kaleetan salatzen ari dira. Eta prekarietatea gehien pairatzen duten kolektiboetako bat etxeko langile migranteena da.

Horren guztiaren inguruan hausnartu eta eztabaidatuko dugu datorren asteartean, otsailaren 25ean, 18:30ean Okendo kultur etxean (Gros). Ezinbesteko funtzio soziala egin arren, profesional horiek erakundeen lehentasunetatik eta diskurtso ofizialetatik kanpo daude.

Hauek izango dira hizlariak:

• Begoña Alonso. Zentro gerontologikoetako laguntzailea.

• Pilar Larrañaga. Donostiako Etxez Etxeko Laguntza Zerbitzuko laguntzailea. LAB sindikatua.

• Tatiana Bellorin eta Marling Castillo. SOS Arrazakeriako etxeko langileen taldeko bozeramailea.

• Ana Sastre. Gipuzkoako egoitzetako laguntzailea eta Erresidentziak Borrokan elkarteko bozeramailea (ELA sindikatua)

• Olaia Duarte. Gizarte langilea eta Donostiako EH Bilduko zinegotzia

EAJ-PSEren etxebizitza politikak ez du emaitzarik ematen, arazoak egunetik egunera okerrera egiten duen bitartean

Etxebizitzaren Behatokia atzerapen gehiagorik gabe sortzea eskatu du EH Bilduk, etxebizitzaren egoera monitorizatzeko eta irtenbide egokiak emateko

| 2020-02-20 12:11:00

Etxebizitzarena da Donostiako herritarrak gehien kezkatzen dituen arazoa. Ez da harritzekoa, donostiar asko euren auzoetatik "kanporatuak" izaten ari baitira. Kasu askotan, Astigarragara, Hernanira, Andoainera... edo gure inguruko beste udalerri batzuetara alde egin behar izan dute.

Egoera larri honi buruzko hainbat datu:

• Alokairuko etxebizitzaren prezioak sekulako gorakada izan du azken urteotan Donostian, eta gaur egun hilean 1.200 euro ingurukoa da.
  • Alokairuko etxebizitza eskatzen ari diren donostiarren kopuruari buruz ezagutzen ditugun azken datuen arabera (Txomin-Eneako alokairuko babes ofizialeko etxebizitzen zerrendetan inskribatuta daudenak) 9.400 inguru dira. Aurten Donostian 162 babestutako etxebizitza baino ez dira eskainiko. Izan ere, Eusko Jaurlaritzak 2020rako Txomin-Enean eraiki behar zituen babestutako 146 etxebizitzak ere geldirik daude, eta obrak hasi gabe. Erritmo horretan 60 urte beharko lirateke egungo eskariari erantzuteko.
  • INEren arabera, Grosek 1.000 biztanle galdu ditu azken hamarkadan, eta Erdialdeak eta Parte Zaharrak %6 inguru. Donostiak %1 irabazi du epe berean.
  • Etxebizitza turistikoak: datu ofizialen arabera, aurreko legegintzaldiaren amaieran, 1200 pisu turistiko baino gehiago zeuden Donostian. Joan den astelehenean, Udal Batzordean, Hirigintza zinegotziak adierazi zuen legegintzaldi honetan dagoeneko 128 pisu turistiko ireki direla, bi egunean behin bat. Lau urteko proiekzio hipotetiko batek egingo bagenu, legegintzaldi honetan Donostiak 800 bizitzeko-etxebizitza baino gehiago galduko lituzke, turismora bideratzeko. Baina pisu turistikoak arautzen dituen araudia dagoen segurtasun juridikorik ezak legezko hutsunea sor dezake, eta pisu turistikoen gaineko kontrola are eta gehiago galdu.
  • Hotelak: Bizitzeko eraikinetan hotelak jartzeko moratoria 2021eko martxoaren 25ean amaituko da. Udal Gobernuak datorren astean onartuko duen HAPOren aldaketaren hasiera berriak urtebete baino gutxiagora murriztu du tramitazio guztia egiteko epea. Esperientzian oinarrituta, oso zaila da tramitazio osoa hain hilabete gutxietan bukatzea, eta, beraz, eszenatoki errealista da pentsatzea datorren urteko martxoaren 26an berriz ere posible izango dela Donostiako bizitzeko eraikinetan hotelak irekitzea.
  • Funts putreak: Azora Donostiara iritsi da eta 321 etxebizitza eskuratu ditu Grosen, Erdialdean eta Amaran. Beste aledtik, Blackstonek Antiguan beste 510 etxebizitza ditu. Denera, 831 familia bizi dira espekulazio basatiaren mehatxupean. Egoera honen aurrean, ez dira ulertzen Eneko Goiaren hitz antzuak: "Azorak konpromisoa hartu du kontratuek indarrean jarraitzen duten bitartean prezioa ez igotzeko". Hara! kontrakoa legez kanpokoa litzateke! Baina kontratuak bukatu ahala alokairuak garestitu egingo direla eta etxebizitza batzuk erabilera turistikorako erabiliko direla gauza jakina da. Udal Gobernuak konpromisoa hartu behar du kaltetutako pertsonei aholku emateko eta espekulatzaile profesional horien aurrean defendatzeko.
  • 3/2015 Legea, ekainaren 18koa, Etxebizitzarena, etxebizitza duin eta egoki bat legez izateko eskubide subjektiboa aitortzen du, eta auzitegietan eskatzeko ekintza publikoa ere ahalbidetuz. Tamalez, ia 5 urte geroago legea apenas ez da garatu. Adibide bat jartzearren, oraindik ezin da aplikatu Donostian dauden milaka etxe hutsak ateratzeko neurri oso egoki bat: bi urte hutsik daramatzan etxebizitza alokatzera ateratzera derrigortzeko neurria.

Datu horiek guztiak oso kezkagarriak dira, eta baieztatzen dute EAJ-PSEren etxebizitza politikak ez duela emaitzarik ematen, arazoak egunetik egunera okerrera egiten duen bitartean.

Gure ustez, etxebizitzari buruzko datuek monitorizazio iraunkorra behar dute, une oro Donostian etxebizitzaren arazoa zein egoeratan dagoen zehatz mehatz jakiteko eta une bakoitzean neurririk eraginkorrenak hartu ahal izateko. Hori dela eta, EH Bilduk behin eta berriz esan du beharrezkoa dela Donostian Etxebizitzaren Behatokia martxan jartzea. Eta gogoratu behar da 2018an hiriko udalbatzak aho batez onartu zuela. Hala ere, onarpen hartatik ia bi urte igaro dira, baina Eneko Goiaren gobernuak osoko bilkuraren mandatua bete gabe jarraitzen du. Datorren osteguneko saioan, atzerapenari buruzko Gobernuaren arrazoiak ezagutzeko aukera izango dugu, eta bide batez, hiriarentzat funtsezkoa den arazo hau konponbidean jartzeko zer egiteko asmoa duten jakiteko.

Behatokiak etxebizitzaren portaeraren jarraipen zuzena egin beharko luke, bai prezioaren bilakaerari dagokionez (modalitate guztietan, alokairua eta/edo erosketa), bai eskaintzari dagokionez. Eta baita ere, Udalak ezartzen dituen ekintzek merkatuan dituzten ondorioen eragina neurtuko luke.

ALBISTEAK

COVID-19 BIRUSAK DONOSTIAKO TOKIKO MERKATARITZAN DUEN ERAGINA ARINTZEKO NEURRIAK

2020-04-07 10:25:00

1) EH Bilduk bat egin du merkataritzako elkarteek udal tasa eta zergen ordainketa eteteko egindako eskaerarekin 2) EH Bilduk Udal Gobernuari eskatu dio Zorroaga Fundazioko lokalak dituzten merkatariei alokairurik ez kobratzeko 3) Udal-plataforma bat sortzea proposatzen dugu, etxez etxeko salmenta ahalbidetzeko, eta sustatzea langileen kontratazioa edota egokitzapena 4) Erosketak etxetik eskatzea sustatzeko neurriak hartzea, Hernaniko Udalak egin duen bezala.

Krisi sanitario eta ekonomikoari aurre egingo dion aurrekontu berria egiteko kooperazioa eskaini dio EH Bilduk Udal Gobernuar

2020-04-06 13:05:00

Reyes Carrere: "Kezkaz ikusten dugu Eneko Goiak lehentasuna ematea turismoaren sektoreari"

Berrogeialdiak etorkizunerako bidaia oparitu digu