Donostia

Ostalariekin eta saltoki txikiekin Eneko Goiak egin dituen akatsak eta gabeziak konpontzeko neurriak proposatu ditu EH Bilduk

EH Bilduk proposatzen du tasak eta zergak barkatzea, alokairuak murrizteko bitartekaritza egitea eta lana eta familia bateratzeko lan-poltsa sortzea

| 2020-11-12 12:59:00

Covid-19 birusaren bigarren olatu honetan, berriz ere, sektore kaltetuenak merkataritza txikia eta, oraingoan, batez ere, ostalaritza txikia dira. Handik eta hemendik diru-laguntzak iragartzen ari diren arren, esan beharra dago oso errealitate gordina pairatzen ari direla.

Izan ere, Eneko Goia alkateak egun batzuk daramatza esaten ez dituela terrazen gaineko zergak eta tabernetako hondakinen bilketa kobratuko, baina, aldi berean, egun beretan, Udalak martxoa-maiatzean atzeratutako zergak kobratu dizkie tabernari berdinei.

Adibide bat da, oso krudela, baina pandemiaren ondorio ekonomikoei aurre egiteko Udal Gobernu honek asko duela hobetzeko adierazten duena.

Beste adibide bat PREKekin gertatu dena da. Ekonomia Suspertzeko Planaren bigarren fasean, 1.038.970 euroko laguntzak bideratuko dira merkataritzara eta ostalaritzara, Planaren lehen fasean baino % 33 gutxiago (1.500.000 euro). Ez da ulertzen sektore horren egoerak okerrera egin duenean laguntzak jaistea. Lehen faseko laguntzak nahiko urriak izan ziren orduan, eta orain are urriagoak. Izan ere, Udal Gobernuak ez du egin lehen fasearen balorazioa bigarren fasea aurkeztu baino lehen.

Gainera, merkataritzaren laguntzei dagokienez, esan behar da lehen faseko laguntzak auzoetara ez zirela iritsi, eta bigarren fase honetan ere ez dela ahaleginik egiten hutsune hori zuzentzeko. Izan ere, gogorarazi behar da, lehen fasean, Udalak emandako ekonomia berraktibatzeko laguntzen % 1 baino ez zirela iritsi ekialdeko auzoetara, hiri osoan laguntzak jaso zituzten 1.429 saltokitatik 14 baino ez. Hau da, % 1.

Bestalde, berriro esan behar dugu neurri horiek guztiak Eneko Goiaren ekipoak aldebakartasunez hartzen dituela, sektorearekin bildu gabe. Merkatarien eta ostalarien elkarte desberdinetatik iristen zaigu kezka handia Udal Gobernua ez delako haiekin biltzen eta askotan prentsaren bidez izaten dutela neurrien berri. Akats larria iruditzen zaigu.

Pandemia hasi zenetik, Donostiako EH Bilduk jarrera argi bat mantendu du: Epe motzean sektore kaltetuenei laguntzeko diru-laguntzak eman bai, baina ekonomia birbideratzeko azken helburuarekin. Covid-19aren ondorioz, aurrez gure hirian genituen krisiak bizkortu eta azaleratu egin ditu. Eta krisiari aurre egiteko orduan, pausoak alde batera edo bestera ematea da orain erronka. Donostiako EH Bilduk oso argi du beti bezala jarraitzeak ez duela balio. Ez du balio, adibidez, uharteko itsasargiaren obran dirutza bat xahutzen jarraitzeak (5 miloi euro baino gehiago), ostalariak bere tabernak eta jatetxeak ixten ari diren bitartean.

Horrela, krisiaren ondorioei modu azkar, eraginkor eta batez ere justuan erantzuteko neurriak proposatu ditugu eta, aldi berean, neurri horien bitartez Donostiak gaur eta etorkizun hurbilean izango dituen erronkei erantzungo dien hiri-ekonomia berri baten bidean urratsak eman. Deskonfinamenduan horixe esaten genuen eta orain, bigarren olatua delakoan, berretsi egiten dugu orduan esandakoa.

Beraz, erakunde guztietatik ezartzen diren neurriek eraldaketa sustatu behar dute, bestelakoan iraganeko akatsak errepikatuko ditugu. Horixe da orain Olaiak azalduko dituen neurrien xedea.

PROPOSAMEN ZEHATZAK

1) Tasak eta zergak: Proposatzen dugu ez kobratzea tasak eta zergak administrazio desberdinek hartutako osasun neurrien ondorioz dendak eta tabernak itxita egon diren bitartean. Era berean, tasak eta zergak proportzionalki kobratuko dira edukiera murriztapenak aplikatu direnean.

2) Establezimenduen alokairuetan bitartekaritza: Egiten diren adierazpen eta aldarrikapenetatik haratago, Udal Gobernuak, merkataritza, ostalaritza eta beste zerbitzu aktibitateen lokalen alokairuen prezioak murriztu ahal izateko bitartekari lanak egin beharko lituzke. Alkateak dio ez duela ezer egin eskumenik ez dituelako eta merkatuaren legearen arabera jokatu behar delako, baina hori ez da zuzena, Bilbon udalak bitartekaritza lanak egiten ari delako zenbait eragile sozialen eskutik. Zentzu honetan, interpelazio bat aurkeztu du EH Bilduk, datorren asteleheneko Udal batzordeetan jorratzeko.

3) Kontziliaziorako lan-poltsa: COVID19ak eragindako osasun-alarma egoerak, lehendik zaurgarritasun egoeran bizi ziren pertsona eta kolektiboen egoera okertu du. Haien artean, kezka handia dugu hiriko etxeetan, garbiketa lanetan zein pertsonen zaintzan, lan egiten duten emakumeekin. Kasu gehienetan emakume migranteak dira eta hirugarren sektoreko kolektiboek (Haurralde Fundazioa, SOS arrazakeria, Caritas, hiriko Harrera Sarea, Malen Etxea, Agisas Gipuzkoa...) aste hauetan zehar salatu dutenez, oso egoera zailak ematen ari dira. Hirian 2.500 bat emakume daude egoera honetan, Sos arrazakeriak egindako ikerketen arabera.

Aldi berean, familia asko dira haien nerabeen edo adinekoen zaintza lanak kontziliatzeko zailtasunak dituztela adierazi dizkigutenak (batez ere, autonomoak diren dendarien eta ostalarien kasuan).

Planteatzen duguna da bi behar hauek lotzea: kontziliazio beharrak eta emakume hauen laneratze beharrak. Donostiako Sustapenaren bidez etxeko langileen poltsa bat sortu daiteke eta hirugarren sektoreko elkarte batekin poltsa hori gestionatu (SOS Arrazakeria edo Emakumeen Etxea, adibidez) eta udalak kostua asumitzea baldintza batzuk ezarriz. Egun batetik bestera martxan jarri daitekeen zerbitzu bat izango litzateke eta app baten bidez edo sustapeneko web orrialdearen bidez eskaerak egiteko aukera emango luke.

4) Kontsumorako bonoak: Orain arte AESen bidez (gizarte larrialdietarako laguntzak) gestionatu diren hainbat behar (etxetresna elektrikoak erostea, adibidez) hiriko merkataritza sustatzeko bonoen bidez gestionatzea proposatzen dugu. Horrela ekonomia zirkularraren logikaren bidez, diru publikoa hiriko ekonomia sustatzeko erabiliko genuke, behar sozialei erantzuna ematen diogun bitartean. Eskaera egiten duen familiari bere auzoko denda batean gastatzeko bonoak emango zitzaion.

Zentzu honetan, PREK-aren lehen fasean egindako bonoen inguruko kanpaina berreskuratzea proposatzen dugu, baina oraingoan auzoetako ikuspegia txertatuz, auzokako kanpainak eginez.

5) Tokiko eta gertuko kontsumoa suspertzeko: PREK oso motz geratzen da arlo honetan. Bi proposamen:

Dagoeneko martxan dagoen kudeaketa publikoko banaketa plataforma (Txiten egitasmoa) indartu eta egun dituen mugak (janaria ezin banatu...) ahalbait azkarren gainditzeko neurriak hartu.

Kooperatibagintza sustatu, eredu honetan oinarritzen diren etxez etxeko zerbitzu-enpresa berriak sortzen laguntzeko, eta Glovo eta antzekoei alternatiba erreal eta iraunkor bat proposatzeko.

EH Bilduk Altza - Galtzaraborda zatia lehenestea eta aurrekontu-konpromisoak hartzea eskatu du

EH Bilduk mozio bat aurkeztu du gaur Donostiako Udalean, ETSk Altza-Galtzaraborda zatiari lehentasuna ematea eskatzeko

| 2020-11-06 13:32:00

Joan den asteartean Donostiako, Pasaiako eta Errenteriako EH Bilduko zinegotziek Altza-Galtzaraborda zatia lehenestea eskatzeko prentsaurrekoa eman ostean, eta joan den ostiralean Eusko Legebiltzarrean egindako eskaeraren ostean, Arriola sailburuak erantzun behar izan du gaur, zati horren inguruko enegarren propaganda iragarkiaren bidez. Egitasmoari buruzko datu berri esanguratsurik eman gabe, finantza konpromisorik hartu gabe eta aurrekontu partidarik iragarri gabe, proiektuaren lizitazioa "2021an” kokatu du Arriolak.

Altza-Galtzaraborda zatiari buruz eman duen informazio urria eta zehaztu gabea ez datoz bat metro-pasantearen Easo-Mirakontxa tartearen bigarren lizitaziorako hartu duen abiadura handiko bidearekin. Izan ere, kasu honetan, dirudienez, abenduan lehiaketara aterako litzateke eta lanak 2021eko maiatzean hasiko lirateke.

EH Bilduk, beste behin ere, adierazi nahi du Altza-Galtzaraborda zatia lehentasunezkoa dela Erdiguneko metro-pasantearen aldean. Hiri kohesionatuagoa lortze aldera, eta interes orokorraren defentsaren ikuspegitik, Altza-Galtzaraborda trenbide-zatiaren obrak hasteak metro-pasantearen gainkostuak ordaintzea baino premia eta lehentasun handiagoa duela aldarrikatzea inoiz baino garrantzitsuagoa da. Izan ere, Easo-Mirakontxa zatiaren obrak gelditu behar izan dituzten honetan, une egokia da lehentasunak berrikusteko. Are gehiago pandemia garaian, dauden baliabide urriak non inbertitu inoiz baino ikuspegi sozial handiagoarekin erabaki behar baita.

Eta Altza-Galtzarborda adarra lehenesteko beste arrazoi bat ere badago: gaur egun adostasun sozial eta politiko osoa duen proiektua da, Erdiguneko metro-pasantea ez bezala.

Hauek horrela, iragarri nahi dugu EH Bilduk mozio bat erregistratu duela gaur, Donostiako Udaleko osoko bilkurak Eusko Jaurlaritzari eska diezaion Altza-Galtzaraborda tartea lehenesteko.

Eta EH Bilduk Altza-Galtzaraborda tartearen lehentasuna defendatzen du Donostiako interes orokorraren alde, hiriaren ekialdeko eta, bereziki, Altzako mugikortasun-beharrak donostiarron beharrak direlako. Ildo horretan, mozio honen bidez Donostiako EAJri eskatuko diogu arestian aipatutako zinegotzien prentsaurrekoaren harira aste honetan egindako adierazpenak zuzentzeko. Izan ere, Altza-Galtzaraborda zatia defendatzea ez da Donostiatik kanpoko interesak defendatzea, baizik eta guztiz kontrakoa, Altzako biztanleek duten mugikortasuna hobetzeko premiari erantzutea da. Ezin da onartu, mugikortasunean ere, Eneko Goiak altzatarrak bigarren mailako herritarrak bezala hartzea.

Izan ere, Euskotrenen Altzako geltoki berria 2016ko irailaren 12an martxan jarri bazen ere, erabilera aurreikuspen handiak ez dira bete. Martxan jarri zenetik oso altzatar gutxik erabiltzen dute ("geltoki fantasma" izenez ezagutzen da lagunartean). Eta geltoki honek ezin ditu lortu aurreikusitako helburuak Altza-Galtzaraborda zatia egiten ez den bitartean, Altzako geltokia "Cul de sac" bat baita. Geltoki honek, beste zatia egiten ez den bitartean, ez dio erantzuten Donostia-Irun ardatza hobetzeko dagoen eskaera handiari. Eta gogoratu behar da ardatz hau dela Euskotren osoan gehien erabiltzen dena.

Altza-Galtzaraborda proiektua iragarri zen lehen aldia 2013an izan zen, 70 milioi euro inguruko aurrekontua izango zuela adieraziz. Ez dago alde handiegirik Arriolaren gaurko iragarpenaren eta orduko iragarpenaren artean; izan ere, gaur ere, orduan bezala, ez da iragarri Eusko Jaurlaritzak finantzaketa-konpromisorik hartuko duenik. Eta beste datu esanguratsu bat gogoratu behar da: Eusko Jaurlaritzak Erdiguneko metro-pasantea egiteko 200 milioi euro inguru bideratzea erabaki zuenean, Altza-Galtzaraborda proiektua tiradera batean gordeta geratu zen, eta hauteskunde-kanpainan baino ez dute atera.

Laburbilduz, EH Bilduk uste osoa du Easo-Mirakontxa tartea geldirik dagoela aprobetxatu behar dela tiradera batean sartzeko eta, berriz, Altza – Galtzarabordako proiektua orain dagoen tiraderatik behin betiko atera behar da, hitzetatik ekintzetara pasatzeko, behingoz.

EH Bilduk salatu du EAJ-PSEk Donostiako ekialdeko Topoaren hobekuntza alde batera utzi dutela metro-pasantea egiteko

Altza-Pasai Antxo-Galtzaraborda proiektua lehenesteko eskatu dute EH Bilduko zinegotziek

| 2020-11-03 13:01:00

Donostiako, Errenteriako eta Pasaiako zinegotziak Pasai Antxoko Topo geltokian bildu dira gaur, Gipuzkoako hiriburuko ekialdean bizi diren herritarrei mezu argia helarazteko. Metro-pasantea lizitazio berri baten zain geldituta dagoenean, milioi askoko gainkostuak iragartzen direnean, eta EAJ eta PSEren lehentasuna pandemiaren erdian errentagarritasun sozialik gabeko azpiegituretan inbertitzen jarraitzea denean, EH Bilduk mahai gainean jarri ditu Herrialdeko eskualde honetako herritarren benetako mugikortasun-beharrak. Izan ere, gogorarazi behar da Eusko Jaurlaritzarentzat lehentasuna duela eremu hori biziberritzeak.

Mikel Garcia Pasaiako zinegotziaren hitzetan, “Pasaia, Orereta/Errenteria eta Altzako EH Bilduko kideok salatu nahi ditugu Eusko Jaurlaritzaren kudeaketa txarra, eta kudeaketa horrek gure badiako bizilagunen egunerokoan eragiten dituen zailtasunak.”

Eusko Jaurlaritzak orain geldirik dagoen Donostiako pasanteko obra hasi zuenean, Altza-Pasai Antxo-Galtzaraborda eremurako zegoen proiektua geldiarazi zuela azaldu du Garciak. “Horrek ekarri du Altzako geltokia jarraipenik eman gabe uztea, linearen maiztasunak bikoizteko aukerak alboratzea eta Pasai Antxon trenaren egungo ibilbideak, eta, batez ere, herria erdibitzen duen zubiak, dakartzan elkarbizitza arazoei konponbiderik ez ematea, gauden lekuan ederki ikusten den bezala” gaineratu du Pasaiako zinegotziak.

Garbiñe Alkiza, Donostiako zinegotziak, bere aldetik adierazi du EH Bilduk argi duela “politikak herritarren bizitzetan zentratzeko garaia dela eta horrek garraio publikoa indartzea ekarri behar duela, gipuzkoarrek egunero erabiltzen duguna eta Eusko Jaurlaritzak alboratua duena”. Donostiako EH Bilduren kideak adierazi du ez duela “ezertarako balio” Jaurlaritzak bizi garen zonaldea “eremu degradatu” izendatzeak, gero inbertsioak “beste norabait” bideratzen baditu. Beraz, “guztiz ulergaitza da EAJ-PSEk Altza-Pasai Antxo-Galtzaraborda proiektua kaxoian gordeta izatea, beharrezkoak ez diren azpiegiturak eraikitzen dirua xahutzen duten bitartean. Herritarrek ez dute ulertzen eta guk ere ez” nabarmendu du Alkizak.

Eta jarraitu du: “are gehiago, pandemia egoerak agerian utzi du erakunde publikoek ez dutela garraio publikoan behar bezalako inbertsiorik egin orain arte. Ondorioz, orain, jende pilaketak gertatzen diren uneak arintzeko ez dago behar besteko baliabiderik”.

Eta horrela bukatu ditu Alkizak prentsaurrean egindako adierazpenak: “Eusko Jaurlaritzari herritarrek beharra duten lekuetan inbertsioa egin dezan eskatu nahi diogu, eremu honetako topoa lurperatzea; alde batetik, maiztasunak bikoizteko, eta bestetik, sortzen dituen zarata arazoak konpontzeko. Eta beharrezkoak ez diren azpiegituretako inbertsioak alde batera uztea”.

“Donostian desorekak areagotzen ari direnean, berreskura dezagun gure hiriko espiritu komunitarioa”

Hiriko Eztabaida 2020. Reyes Carrereren diskurtsoa

| 2020-10-27 13:10:00

Kaixo, egun on, buenos días a todas y todos

Lehenik eta behin, gure babesa eta maitasuna adierazi nahi diegu pandemiaren ondorioz gaizki pasatzen ari diren donostiar guztiei: gaixorik daudenei, senideren bat galdu dutenei, lana edo negozioa arriskuan dutenei…

A nuestras personas mayores, mucho cariño, porque sabemos que bastantes de vosotros y vosotras lo estáis pasando realmente mal.

Gazteak ere gogoan ditugu: badakigu nola eragiten ari zaizuen zuei ere Covidaren krisi hau.

Y, por supuesto, nuestro apoyo total a quienes día a día luchan contra esta pandemia y sus consecuencias, desde las escuelas, desde los servicios sociales y el sector de los cuidados y, por supuesto, desde nuestra sanidad.

Musu handi bat zuentzat denontzat.

Eta uste dut, gaur, itxaropen mezu bat bidali behar diegula donostiarrei. Ez da garai erraza; berriro ere pandemia gogor jotzen ari da; berriro ere kutsatu eta ospitaleratuak; berriro ere donostiar askoren lana, negozioak, etorkizun ekonomikoa… zalantzan… Baina ezin dugu itxaropena galdu: gai gara lehendik zetozen eta pandemia honek areagotu dituen hainbat joerari aurre egiteko. Inoiz baino garbiago ikusi dugu zer garrantzitsua den babes sistema publiko sendo bat izatea: osasungintza, hezkuntza, zaintza, administrazio eraginkor bat… Inoiz baino garbiago ikusi dugu zer garrantzitsua den espiritu komunitarioa: kolektibo baten parte garela non elkartasun mekanismoak ezinbestekoak diren arazoei aurre egiteko.

Y solo podremos salir de esta crisis sanitaria, social, política y económica mejor que cuando entramos, recuperando el espíritu comunitario que Donostia siempre ha tenido y que nos está arrebatando unas políticas municipales cada vez mas neoliberales.

Transformemos los y las donostiarras el individualismo en comunidad y ahí, en el centro centro de la comunidad, está el bienestar de las personas: un mundo sostenible y con respeto a la naturaleza, educación para todos, vivienda digna, trabajo digno, sanidad e igualdad: entre hombres y mujeres, entre generaciones, entre razas y creencias. La estrategia comunitaria es más necesaria que nunca paar salir mejores de esta crisis.

Un proverbio chino ya nos lo indica:

“Si caminamos solas, iremos más rápido; si caminamos juntas, llegaremos más lejos”

Eta sentitzen dut esatea, Goia jauna, baina gaur gaurkoz zure politikek ez gaituzte helburu horretara hurbiltzen. Entzun ditut, zeure diskurtsoan, hitz eta kontzeptu politak (lan komunitarioa, iraunkortasuna, kohesioa) baina diskurtsoak praktikarekin alderatu behar dira. Lan komunitarioaren antipodetan zaude Goia jauna, pandemiari dagokionez, ez dituzu erabakiak partekatzen. Ez gurekin, oposizio buru garela, ezta hiriko eragileekin ere. Hori da errealitatea. Eta “denok batera” aritzeko eskatzea eta zure gobernantza eredua kontzeptu kontrajarriak dira.

Esperamos que, en la réplica, nos reconozca que la unilateralidad es uno de los ERRORES que ha reconocido en su discurso, pero que no ha enumerado, y se comprometa a corregirlo en el futuro.

Pandemia da, une honetan, eta inongo zalantzarik gabe, donostiarren kezka nagusia. Arazo izugarri honen aurrean, inork ikusi al du Eneko Goia hiriko eragile politiko, sozial eta ekonomikoak lideratzen, Covid-aren krisiari aurre egiteko? Ez. Beste alkate batzuek -inguruko herrietakoak haietako zenbait- neurriak adostasunez hartzen saiatu dira, kaltetuekin, bizilagunekin, udal talde guztiekin, sektore ekonomikoekin… Donostian, aldiz, alkateak alderdirik autoritarioena erakutsi du: hartu dituen erabaki apurrak bere kasa hartu ditu, ia inorekin kontatu gabe. Ez da halako arazo batek eskatzen duen jarrera, Goia jauna: gai honi erabateko lehentasunez heldu eta esfortzu kolektiboa lideratu beharrean, alkatea hor egon da hilabeteotan udaletxeko despatxoan sartuta, edo bestela, Santa Klara uhartean edo Zubieta kalean, metro-pasantearen gorabeherengatik Eusko Jaurlaritzaren jokaera zuritzen.

Askotan esaten da halako krisiek norberaren alderik onena eta okerrena ateratzen dutela. Ez naiz ni hasiko esaten zer den ona edo txarra udal batean, baina hemen, etxe honetan, pandemia garaian, bi joera areagotu direla, bai. Batetik, hiri eredu neoliberal bat. Eta bestetik, autoritarismoan oinarritutako gobernantza eredu bat.

Eneko Goia opta por profundizar en su visión neoliberal de la ciudad. Por un lado, existe, por parte de su gobierno, una desidia absoluta ante los nuevos centros de salud que necesita la ciudadanía, se producen recortes como el de la haurreskola de Riberas de Loiola, de proyectos recogidos en los presupuestos participativos, se abandonan todos los planes de cubrimientos de espacio público y otro tanto ocurre con los haurtxokos y gaztelekus,

Capítulo aparte merece el trato que se está dando a Altza, Intxaurrondo y Bidebieta, al Distrito Este de la ciudad, del que suele sacar pecho el Gobierno Municipal. Pues bien: la realidad es que actualmente los presupuestos de 2019 y de 2020 de la Junta del Distrito Este, con las correspondientes partidas destinadas a mejorar la vida de sus vecinos e ir reduciendo los desequilibrios que afectan especialmente a esta zona, se encuentran paralizados. En total millón y medio de euros. ¿Sabe, señor Goia, qué porcentaje de las ayudas que su gobierno ha destinado al pequeño comercio, en este contexto de crisis, ha llegado a los barrios del este de la ciudad, a través de la primera fase del PREK? 14... 14 de 1.429 comercios que se acogieron a los ayudas en el conjunto de la ciudad. Es decir, el 1%.

Hablamos, por tanto, de recortes y dejadez en servicios y espacios fundamentales para la vida diaria de las y los donostiarras.

A su vez, asistimos a un aumento de la privatización de servicios. El último ejemplo, los polideportivos municipales, que están pasando de estar gestionados por entidades sin ánimo de lucro a estarlo por empresas que sí lo tienen: primero fue Riberas de Loiola, recientemente Zuhaizti y el próximo caramelo es probable que sea el de Altza.

Todo esto por un lado. Porque de forma paralela el Gobierno Municipal de PNV y PSOE aparece como el principal impulsor o valedor de proyectos absolutamente innecesarios, como es una pasante de metro de cerca de 200 millones de euros, una estación de TAV de 80 millones de euros; la enésima gran superficie comercial en Belartza o el proyecto de la isla que ya sobrepasa, en previsiones, los 4 millones de euro y tampoco deja de subir. ¿De verdad estas son las prioridades actuales de Donostia? ¿De verdad son estas las bases de ese modelo “social” y “sostenible” al que Eneko Goia se acaba de referir en su discurso?

Eneko Goia errezeta zaharrak aplikatzen ari da, testuinguru honetan esperientzia eta sena norabide aldaketa bat eskatzen ari diren bitartean. Eta ondorioz, desorekak areagotzen ari dira Donostian. Langabezia tasa % 33 igo da azken urtebetean. Gasteizen edo Bilbon baino hamar puntu inguru gehiago eta Euskal Autonomia Erkidegoko batez bestekoa baino bost puntu gehiago. Zergatik igotzen ari da gehiago langabezia Donostian inguruko udalerrietan baino? Diferentzia horretan, Eneko Goiak turistifikazioaren alde egindako apustuak zerikusi handia duela ziur gaude.

Errenta altuena duten auzoen eta errenta baxuena dutenen arteko aldea gero eta handiagoa da Goia alkatea denetik: 2015ean, Miramongo biztanleen batez besteko errentak bikoiztu egiten zuen altzatarrena, eta orain, hirukoiztu egiten du, Eustaten arabera. Covidek gehien zigortutako auzoak ere ekialdekoak dira Eta gogorarazi dezagun ekialdeko auzoetako biztanleen bizi itxaropena lau urte txikiagoa dela Aietekoena baino.

Nabaria da PNV-PSOEren gobernuaren jite neoliberala. Ez da berria. Baina kezkagarria iruditzen zaigu, pandemia testuinguru honetan, areagotu izana. Kezkagarria iruditzen zaigun bezala, Eneko Goiaren gobernuaren beste joera: gobernantza eredu autokratikoa. Bere gobernantza ereduaren adibide grafiko bat jarriko dugu: sei hilabeteetan, Eneko Goiak ez du udal talde guztiekin batera agerraldirik egiteko beharrik sentitu. Gure inguruko beste hiri eta herri batzuetan ez bezala, Goiak saihestu du oposizioarekin neurriak adostea eta batasun irudia ematea.

EH Bildun uste dugu, inoiz baino gehiago, herritarrei entzuteko garaia dela honako hau. Eta epe luzerako zein motzerako neurriak hartu behar dira: epe luzera, Donostiari beste norabide bat emateko, eta epe motzera Donostiako eredu ekonomikoa orekatuago eta sendoago bihurtzeko eta inor atzean ez uzteko. Izan ere, pandemia hasi denetik, gizarte laguntzetara jotzen duten donostiarren kopurua %33 hazi da, Udal Gobernuak berak emandako azken datuen arabera.

Ildo honetatik, eta hiri orekatuagoa lortu eta pertsonen bizitza erdian jarriko duen eredu bat eraikitze bidean, EH Bilduk bost hutsune nagusi hauek ikusten ditu gaur egun Donostian, eta haiek soluzio bidean jartzeko proposamena ere egiten du.

1-Etxebizitza. Etxebizitzaren arazoa ukaezina da azken urteotan areagotu egin dela. Arazo honen aurrean, ezinbestekoa da alokairuaren prezioei muga jartzea. Oso ondo dakigu denok hau ez dela Udalaren eskumena, baina une honetan Eusko Legebiltzarrean alokairuen prezioa mugatzeko lege proposamena dago mahai gainean, EH Bilduk aurkeztuta, eta hemen gauden alderdi politiko guztiok ordezkaritza dugu erakunde horretan; beraz, lan egin dezagun denok proposamen horrek aurrera egin dezan donostiarren mesedetan. Horrekin batera, politika tinko bat aurrera eraman behar dugu funts putreen aurka eta herritarren alde. Etxebizitzaren Udal Behatokia ere martxan jarri beharko genuke; gogorarazi nahi dut 2017an Udalbatza hau behatoki honen sorreraren alde agertu zela, eta hala ere, oraindik ez dela abian jarri; bada garaia, Goia jauna… Eta, jakina, norabide aldaketa bat beharko genuke pisu turistikoen politikan.

2-Gizarte politika. Etxez Etxeko Laguntza Zerbitzua Udalaren eskumena da, eta bertako langileek baldintza eskasetan lan egin behar izaten dute maiz. Hain zuzen ere, pandemia garai honetan. Horregatik, behar-beharrezkoa iruditzen zaigu Udalak prebentzio neurriak bermatuko dituen protokolo bat diseinatzea, Eusko Jaurlaritzak dagokion agindua argitaratu bitartean. Horrez gain, eta kontuan hartuz modu pribatuan ere langileak kontratatzen direla pertsonen zaintzarako eta garbiketa lanak egiteko -2.500 langile inguru-, eta kontuan hartuz gehienak emakume migranteak direla, haien egoera hobetzeko hainbat neurri hartu beharko liratekeela uste dugu.

Beste errealitate gordin bat, pandemia honek ere agerian utzi duena, kale egoeran bizi diren pertsonena da. Donostiako Udalak ostatua bermatu behar die kalean bizi diren herritarrei, eta bete behar ditu Etxegabeentzako Euskal Estrategiak jasotako eskakizunak: Udalak 2018an sinatu zuen akordio hau, baina ez ditu oraindik ere bertako helburuak betetzen. Bada garaia, behingoz, gai horri heltzeko, eta hitz eta asmo politetatik praktika zehatz eta eraginkorretara pasatzekoa.

3-Enplegu duina bermatuko duen eredu sozioekonomiko iraunkorra. Esan dezagun garbi: turistifikazioaren aldeko apustuak areagotu egin ditu pandemiaren ondorioetako zenbait. Turismoarekiko mendekotasuna zenbat eta handiagoa izan, orduan eta larriagoak dira ekonomian eragindako kalteak. Donostian, eta mundu osoan. Turismoa, bai, baina eredu iraunkor batez. EH Bilduren ustez, Udalaren Turismo Zuzendaritza Plana lehenbailehen berritzeko eta prozesu horretan, eztabaida hori egiteko garaia da (Donostiako eragile sozial eta ekonomikoekin batera). Donostian, bestalde, 5.000 langile inguru ditugu zientzia eta teknologiaren alorrean, eta ezinbestekoa da Ikerkuntza + Garapena + Berrikuntzaren eta industriaren, nekazaritzaren, merkataritzaren eta sektore publikoaren arteko elkarlan aktiboa bultzatzea.

Datu bat, Goia jauna: lehen aipatu duzu Donostia zientzia hiria dela. Badakizu zer pisu duen Ikerkuntza eta Garapenak Donostiako Barne Produktu Gordinean? % 1,2. Eta turismoak? % 11,8. Hau da: turismoak, hamar aldiz gehiago... Eta Donostia Sustapenaren datuak dira. Ezinbestekoa da, baita ere, obra publikoa beste errail batean jartzea ere: herritarren beharrei aurre egiteko behar dugu obra publikoa (eta hemen pentsatzen ari naiz, adibidez, kirol arloan edo kultur etxe sarean zaharkitutako azpiegiturak ditugula eta haiek berritu beharko liratekeela, etxebizitza eraikinen berrikuntzaz ere ari naiz…)..

4-Merkataritza eta ostalaritza. Salerosketa eta kontsumo molde berriak eta merkataritza gune handiak ugaritzea kinka larria jartzen ari dira denda txikiak. Auzoetako merkataritzari eusteko plan espezifikoak garatu behar ditugu eta plan horietako dirua auzoka modu orekatuan banatu. Udal honek ezin du merkataritza gune handi gehiagorik sustatu: astakeria da, argi eta garbi.

Tambien Creemos que hay que ayudar a la hostelería. Desde EH Bildu proponemos un análisis más pormenorizado de la situación de este sector en Donostia, que nos permita dar respuesta a sus diferentes realidades. Y me refiero principalmente a esa mayoría de hosteleros en Donostia que tienen un pequeño bar o cafetería, cuya clientela es la gente de nuestros barrios -trabajadores, gente joven, personas mayores, migrantes-; hosteleros que muchas veces no pueden poner ni una terraza, y que lo están pasando realmente mal…

Y-5 Movilidad. No es posible que las prioridades en materia de movilidad de este Gobierno Municipal sean el Tren de Alta Velocidad y la pasante de metro, dos infraestructuras innecesarias y llenas de retrasos, sobrecostes e incidencias de todo pelaje. En EH Bildu creemos que el dinero de este tipo de proyectos se debe destinar a otros con verdadera rentabilidad social. Apostemos por el tramo Altza-Galtzaraborda. Reforzar la lineas de bus interbarrios. O podríamos hablar también del Intercambiador de Riberas de Loiola, algo recurrente en los discursos de PNV y PSOE que, sin embargo, lleva años en un cajón.

Goia jauna, Donostiak beste norabide bat behar du: utz ditzagun alde batera planteamendu neoliberal zaharrak, proiektu faraonikoen aldeko apustuak, eta egin ditzagun benetan pertsonen bizitzak erdigunean jarriko dituzten politikak. Ez pandemian gaudelako, ez: beharrezkoa delako, arduratsua delako. Baina pandemiak behar hori areagotu duelako ere bai. Lehentasuna ez dira ez uharteko proiektua ez metro-pasantea; lehentasunak dira. anbulatorioak, eskolak, zaintza zerbitzuak, ehun ekonomiko sendo eta orekatua, enplegu duina, bizimodu osasuntsua egiteko eskubidea. Lehentasuna herritarrak dira: donostiarrak. Eta horrek beste norabide bat eskatzen du, politika zehatz eta eraginkorrez. Eta hitz egin dezagun, Goia jauna: ezin duzu izan elkarrizketa faltaren alkatea. Arduratsua izan zaitez: hitz egin dezagun geure artean, eta hitz egin dezagun herritarrekin.

Itxaropenaz hizketan hasi naiz. Eta itxaropenaz hizketan bukatu nahi nuke. Ez dezagun etsi. Garai zaila egokitu zaigu bizitzea. Egun gogorrak omen datoz. Baina izan gaitezen itxaropentsuak. Gai gara honetatik ateratzeko, eta gai gara etorkizuna beste zutoin batzuen gainean eraikitzeko. Lezioak ikasteko gai garelako eta badakigulako arduraz jokatzen, besteak beste. Etsipenak ez du behin ere inongo fruiturik eman. Elkar zain dezagun.

Komunitatea egin dezagun.

Mila esker

Reyes Carrere: “Eusko Jaurlaritzari exijitzen diogu ez lizitatzeko Easo-Mirakontxa tartea eta gainkostuaren dirua lehentasun sozialetarako bideratzeko”

Reyes Carrere Donostiako EH Bilduren bozeramaileak adierazpenak egin ditu gaur, “Zentzugabekeriak goia jo du; metroaren diru-xahuketa lehentasun sozialetarako” lemapean, eguerdian Easo plazan, ETSren egoitzaren aurrean, egindako kontzentrazioaren hasieran.

| 2020-10-24 13:08:00

Gaurko kontzentrazioaren bidez, azaldu du Carrerek, “pandemiaren bigarren olatu honen erdian, metroko pasantearen lanen zentzugabekeria salatu nahi dugu. Easo-Mirakontxa tartearen proiektua aldatzeko inbertituko diren milioi horiek guztiak orain gehien behar den horretan inbertitzea exijitzen du EH Bilduk, hau da: osasuna, hezkuntza eta sektore ekonomiko kaltetuenei laguntzeko”.

Carreren hitzetan, “Metro pasantearen obra ez da inoiz izan Donostiarron lehentasun bat, baina orain, kutsatuak eta ospitalizazioak biderkatzen ari direnean, eta alarma egoera baten atarian gaudenean, proiektuak are zentzu gutxiago du”

Jarraian Eusko Jaurlaritzari eskaera zehatza egin dio Donostiako bozeramaileak. “Metroaren obra geldituta dago gaur egun. Hori da errealitatea” azaldu du. “Aurrera jarraitu eta egitasmoa berriz ere lehiaketara atera beharrean, ETSk eta Eusko Jaurlaritzak proiektua bertan behera utzi eta gainkostuen dirua lehentasun sozialetarako bideratu” behar dutela adierazi du Carrerek.

“Orain proiektua gelditu behar da. Metroaren arduradun politikoei, Eneko Goia alkateari barne, eskatu nahi diegu zentzugabekeria hau alde batera uzteko, eta hurrengo hilabeteetan proiektu honetan xahutu nahi dituzten 40 edo 50 milioi euroak orain benetan behar diren egitasmoetan inbertitzea: osasun-langile gehiago, test gehiago, irakasle gehiago eta diru-laguntza gehiago okerren pasatzen ari diren sektore ekonomikoei” bukatu du Reyes Carrerek.

ALBISTEAK

2020-11-12 12:59:00