| 2021-12-12 13:11:00

Argantzongo Udalak frankismoaren biktimak omentzeko ekitaldia egin du gaur eguerdian Ospital ondoko plazan. Bertan, herrian eraildakoekin batera, biktima guztiak gogoratuko dituen “Memoria-Marka” bat inauguratu dute. Iñigo Arregi eskultorea da Memoriaren- markaren egilea eta berarekin batera, bi biktimen senideek parte hartu dute.

Argantzongo Alkatea den Pablo Ortiz de Latierrok gogoratu duenez, kolpistek abian jarritako beldurrezko estrategiaren barruan, Trebiñun ezkerreko ideologien, errepublikarren, abertzaleen edo anarkisten aurkako errepresioak zauri handia utzi zuen. Argantzonen kasuan, 1936ko uztailetik abendura bitartean, gutxienez 11 pertsona hil ziren “Las Conchas” izeneko eremuan, erreka alboan. Erreketeek eta falangistek osatutako eskuadroiek egin zituzten krimenak, eta tokiko agintari militarren laguntza izan zuten. Biktimak herriko hilerrian erregistratu eta lurperatu zituzten.

Orain arte, horietako sei baino ezin izan dira identifikatu: Juan María Codina Bañuls, Pedro Antero Gorrotxategi Aldai, Joaquín Hernández Tabera, Inocente Muro Fernández, Manuel San Juan Caño eta Agapito Vadillo Porres. Gainerakoak ezin dira identifikatu, eta haien gorpuzkiak hilerriko hezurtegian daude orain, eta, beraz, ezinezkoa da berreskuratzea.

“Gerraren eta diktaduraren ondoren, urteak igaro ziren memoriarik gabe, egia berreskuratzeko beldurrez. Horregatik, gaur gure herrian hildako hamaika pertsona horiei omenaldia egin nahi diegu. Baina, era berean, gerran eta diktaduran zehar kartzela, lan-batailoiak, kontzentrazio-eremuak, isunak, desjabetzeak, arazteak eta abar jasan zituzten pertsona horiek guztiak gogoratu nahi ditugu. Baina, era berean, argi eta garbi esan nahi dugu ez dugula amore emango oroimenaren alde lanean jarraitzeko ahaleginean, baina baita justizia eta aitortza ere”, esan du Pablo Ortiz de Latierrok.

Ildo horretatik, gogorarazi du “Bigarren Errepublika defendatu zutenek sinetsita zeudela gizarte bidezkoagoa eta demokratikoagoa eraikitzeko lanean ari zirela”. “Gaur, 85 urte geroago, Argantzongo alkatetzatik balio horiek berretsi eta desberdinen arteko batasuna aldarrikatzen dugu, elkartasunean, duintasunean, feminismoan, ekologismoan eta aberastasunaren bidezko banaketan oinarri sendoak izango dituen Argantzon bat eta Araba bat eraikitzeko. Zuek hasitak bidea jarraituko dugu”, amaitu du.