AKTUALITATEA


| 2025-07-30 08:17:00

Abiadura Handiko Trenaren proiektuaren aurrean, Ministerioari proposatu diote aintzat har dezala tren publiko eta sozial baten aldeko plataformak prestatutako alternatiba.

Nafarroako eta Arabako 18 udalerrik egungo trenbide-ereduaren ordezko azterlan bat abian jartzea eskatu dute, lurralde-kohesioa bermatzeko, ingurumena errespetatzeko eta bideragarritasun ekonomikoa ahalbidetzeko. Abiadura Handiko Trenaren proiektuaren aurrean, trenbide-sarea modernizatzearen, trenbideko salgaien garraioa bultzatzearen eta Arabako zein Nafarroako geltokiekiko konexioak eta maiztasunak hobetzearen aldeko apustua egin dute.

Nafarroan, Arakil, Irurtzun, Uharte Arakil, Lakuntza, Arbizu, Etxarri-Aranatz, Bakaiku, Urdiain, Olazti eta Ziordia udalerriek bat egin dute eskaerarekin. Arabako kasuan, ekimena Agurain, Asparrena, Dulantzi, Barrundia, Iruraiz-Gauna, Donemiliaga, Zalduondo eta Erriberagoitian onartu da. Arabako Lautadako Kuadrillaren babesa ere badu mozioak.

Azken batean, Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agenda Ministerioari proposatzen zaio 2022an tren publikoaren eta sozialaren aldeko plataformak landutako alternatiba mugikortasun-ereduari egindako ekarpen eraikitzaile gisa har dezala, dauden mugikortasun- eta garraio-beharrei modu eraginkorrean erantzuteko tresna gisa. Garraio, Mugikortasun eta Hiri Agenda Ministerioari eskatzen diote alternatiba hori beharrezko berme tekniko guztiekin aztertu ahal izateko beharrezko baliabideak jar ditzala, eta eskumena duten erakunde guztiei eskatu dizkie informazioa, gizarte-eztabaida eta herritarren eta eragileen iritzia, gure eskualdeari eragiten dion garraio- eta mugikortasun-eredua definitzeko.

Gogorarazi dutenez, azken hilabeteetan, Abiadura Handiko Trena eskualde horietan nondik eta nola ibiliko den izaten ari da eztabaida politikoaren ardatz nagusietako bat, tokiko erakundeak, eragileak eta garraio eta tren mugikortasunaren ereduaren gainerako aldagai guztiak kontuan hartu gabe, eta iritzi eta proiektu alternatibo zentzudunei ateak itxiz.

Baina trenbideko mugikortasunaren eta garraioaren eredu bakar eta uniformearen gainetik, bada aukera bat herritarrei aldiriko trena, zerbitzu azkarra eta salgaien garraioa ahalbidetzen diena. "Garai berriek irtenbide berriak eskatzen dituzte, eta Miranda eta Iruñea arteko egungo trenbide-korridorearen modernizazioa aukera egokia eta zentzuzkoa da egungo erronkei modu erabilgarri, iraunkor, azkar eta errentagarrian erantzuteko. Alternatiba garraio eta mugikortasunean oinarritzen da, erantzukizunetik abiatuta lurralde-kohesioa bermatuko duena, ingurunea babestuz eta herritarrentzako onura sozial eta ekonomikoa ekarriz ", gogorarazi dute.

Azpimarratu dutenez, egungo korridorearen modernizazioak aukera ematen du hiriburuak denbora lehiakorretan lotzeko eta kalitatezko tren publiko eta soziala izateko, tokiko geraleku eta geltoki berrituekin. Aitzitik, Abiadura Handiko Trenaren plataforma berri batek hiriburuak baino ez lituzke lotuko, herriak erabat baztertuz, eta ezingo luke merkantziarik garraiatu, ingurumenean kalte handiak eraginez eta izugarrizko diru-xahutzea eraginez.