Gipuzkoa

EH Bildk eta EAJ-k Gipuzkoako Batzar Nagusietan Procesaren epaiketa bidegabea dela aitortu dute

Espainiako Auzitegi Gorenak emandako epai bidegabeak sortutako larrialdi egoerak behartuta, Gipuzkoako Batzar Nagusiek ahalik eta lasterren honako erakunde-adierazpen proposamena onartzea eskatu dute

| 2019-10-17 16:01:00

1. Gipuzkoako Batzar Nagusiek ziurtatzen dute demokraziaren adierazpen baketsua, indibiduala zein kolektiboa, gauzatzea eta herriari hitza ematea ez dela delitua. Hori horrela, urriak 1eko
erreferenduma tresna demokratiko eta zilegia izan zela, eta Kataluniak bezala Euskal Herriak ere, berezkoa dutela etorkizuna erabakitzeko eskubidea.

2. Gipuzkoako Batzar Nagusiek argi eta garbi adierazten dute ezin direla justifikatu Auzitegi Gorenak eta Estatuko botereek Kataluniako agintari eta gizarte eragileei bizkarreratutako auzia eta ezarritako zigorrak.

3. Gipuzkoako Batzar Nagusiek nabarmentzen dute Kataluniako Procesaren aurkako auziak eta epaiak Zuzenbide Estatuaren itxuragabetzea dakartela eta ezbaian jartzen dutela espainiar demokraziaren homologazioa nazioartean.

4. Gipuzkoako Batzar Nagusiek azpimarratzen dute euskal herritarrei zuzenean eragiten digula Estatu espainiarraren erantzun bortitzak, izan ere herrien borondatea era demokratiko eta baketsuz
erabakitzea mozten baitu eta arazo politikoari tribunalen indarrez, 155. Artikuluaren ezarpenez edo erabakitze eskubidearen alde egiten dutenei edonolako neurri bidegabeak ezarriz irtenbide elkarrizketatu eta negoziatua bilatu ordez eta herriari galdetu beharrean.

5. Gipuzkoako Batzar Nagusiek Estatuko botereei eskatzen diete, espetxean dauden preso politikoak
berehala aske utz ditzala eta era berean, erbesteratu politikoen aurkako auzibideak bertan beher utz ditzala.

6. Gipuzkoako Batzar Nagusiek elkartasuna adierazten diete Kataluniako preso eta erbesteratu politikoei nahiz haien etxekoei hala nola Kataluniako herriari eta erakundeei, eta gipuzkoarrei dei egiten diete bat egin dezaten herriari hitza ematearen aldeko ekimen baketsuekin, demokraziaren eta askatasunaren alde.

EMAKUME BASERRITARRAK: ERREKONOZIMENDUTIK HARAGO

Eneritz Otamendi eta Mirene Begiristain Ehbilduko Landa Inguruneko Gipuzkoako Batzarkideak

| 2019-10-15 12:16:00

2008az geroztik Nazio Batuen Erakundeak (NBE) izendatuta urriaren 15ean Emakume Baserritarren eguna ospatzen da mundu osoan; izendapen hau landa inguruneko emakumeen lanari errekonozimendua eman nahian egin zen. Gure baserrietan ere emakumeak nekazaritza lanetan eskuz esku lan egin izan du mendetan, eta egungo datuak ere horixe esaten digute, baserriko lanen %50 emakumeek egiten dituztela. Baina baserriko lanez gain, eta genero rolen banaketaren ondorioz, landa eremutan emakumeek etxeko lanen, zaintza lanen, garbiketa, sukaldea eta beste hainbaten kargu hartzen dute. Eta errealitate horretan, hainbat gizarte, lege eta kultur mugei aurre egin behar izaten diote.

Ikusezinak izan dira zentzu askotan, maila sozialean, ekonomikoan lan esparruan eta juridikoki. Beraz, Emakume Baserritarraren eguna ospatzen dugun honetan, ezinbestekoa egiten da emakume baserritarrei aitortza egitea, izan duten eta duten lekua ematea, eta, bere lana ikusaraziz, errekonozituak senti araztea.

Baina, badira, aitortza horretatik harago, olatu feministarekin identifikatzen diren emakume baserritarrak ere. Beren lekua errebindikatzetik harago beren lekua hartzen dabiltzanak. Emakume Baserritarren Estatutua paperean idatzita egotetik aplikazioa sustatu dadila eskatzen dutenak. Izan ere, Eusko Legebiltzarrean aho batez legea onartu eta gero lau urte pasa dira, eta aipatutako babes falta juridiko eta laboralarekin bukatzeko onartu zenak ez ditu inolaz ere bete orduko espektatibak, legean jasotakoa betearazteko ez baita inolako baliabiderik jarri. Beti bezala intentzioak onak dira, emakumeak dituzten eskubideez jabe daitezen informatzeko eskuorrik ateratzen dira, sozialki errekonozitzeko ekitaldiak egiten dira,… baina emakume baserritar askoren egunerokoak berdin darrai.

NBEak izendatutako Emakume Baserritarren egun hau, urtero gai zehatz baten inguruan kokatzen du. Aurtengo gaia Emakume baserritarrak erresilientzia klimatikoaren sortzaileak da. Aldaketa klimatikoa ahoz aho dago, eguna joan eta eguna etorri, titularretan, parlamentuetan eta kalean. Baina horretan ere ezinbestekoa da baserritarrek ingurumenean duten eragin positiboei dagokien balioa ematea eta funtzioa aitortzea, eta bereziki modu jasangarri lan egingo duen baserri eredu bat sustatzea. Euskal herrian baserriak azken hamarkadetan egin duen ibilbide industrialarekin -baserriak maskulinizatuz, handituz eta mekanizatuz- emakumeak bere lekua eredu horretan hartzea zaildu du edo zuzenean ez du emakumea kontuan hartu, horrekin ere baserrien hustea sustatuz. Eta horrek guztiak lotura zuzena du aurtengoan egun honi eman nahi zaion aldarrikapenarekin. Aldaketa klimatikoak bizigarria eta iraunkorra den baserri eredu batekin lotura zuzena baitu.

Beraz, baserri unitateak giza neurrira ekartzeaz hitz egin behar badugu, emakumeek duten lekuaz ere hitz egin beharko dugu. Badugu beraz zer errekonozitu, baina baita ere zer borrokatu. Baserriak etorkizuna izango badu emakume baserritarrekin izango da, edo ez du izango.

ALBISTEAK

EMAKUME BASERRITARRAK: ERREKONOZIMENDUTIK HARAGO

2019-10-15 12:16:00

Gipuzkoak urtean 100 milioi galtzen jarraitzen du

2019-10-14 13:07:00

Ekarpen legearen desorekak orekatzeko konpromisoa hartu zuen EAJk eta ez du hitza bete. EAEko lurraldeen arteko desoreken ondorioz, Gipuzkoak 100 milioi inguru galtzen jarraituko du.