| 2024-04-16 10:02:00

Zaintza Duinen eta Unibertsalen Sistema Publiko baten instituzionalizazio berri bat artikulatzeko eta zaintzak baloratu, aitortu eta konpentsatuko dituen zerbitzu sozialen eraldaketa sakona sustatzeko jauzi bat emateko beharra defendatu du gaur goizean EH Bilduk. Horrela, Eba Blanco EH Bilduko hautagaiak adierazi du alderdiak Gizarte Zerbitzuen Lege berri bat sustatuko duela, 2008koa ordezkatuko duena eta "zaintzarako eta berdintasunean babesteko eskubidea bermatuko duena". Era berean, "sistemarako sarbidea herritarrek eskatutako zaintzen errealitate berrietara egokituko da, haien autonomia sustatuz eta zaintzak aukeratzeko askatasuna dimentsio guztietan emango dela bermatuz".

Izan ere, Blancok adierazi duenez, Gizarte Zerbitzuei buruzko 12/2008 Legea onartu eta 15 urtera, lege horretan aurreikusitako zaintzarako eskubide unibertsala instituzionalizatzeko bide graduala, hau da, Legearen ezarpena eta garapena "erabateko porrota" izan da. "Biztanleriaren zahartzeak areagotu egin ditu zaintza-beharrak, eta are gehiago areagotuko ditu etorkizunean. Zaintzak gaur egun ezagutzen dugun moduan antolatzea ez da jasangarria, eta bada garaia zaintzak kolektibizatzeko eta duintzeko. Zaintzen krisi sakonean murgilduta gauden honetan, zaintzak beharrezko ondasun unibertsal gisa onartuko dituzten erakundeak sortu behar ditugu, lan horiek familia-eremutik atera ditzaten eta erantzukizun hori beren gain hartuko duten egiturak sor ditzaten".

Claudia Venceslao hautagaiak gaineratu du Gizarte Zerbitzuei buruzko 12/2008 Legeari buruzko diagnostikoa ezin dela etsigarriagoa izan, ezarritako helburuak ez betetzeaz gain, desorekak eta desberdintasunak areagotu dituelako. "Gizarte-zerbitzuen pribatizazioa zabaldu da, eta hori ikusten dugu, adibidez, azken urteetan EAEko egoitza-zentroak sortu direnean, non sortutako 280 zentroetatik 80 bakarrik baitira titulartasun publikokoak. Horri gehitu behar zaio zainketa-lanen merkantilizazioa, ekonomikoki eta sozialki sostengatzen ari dena, milaka emakumeren lan-prekarietate izugarriaren kontura. Eta hori guztia, zaintzen arloan erantzun publikoa jaisten den testuinguru batean, itxaron-zerrendak igotzen diren bitartean".

Arreta hobetzea eta enpleguak duintzea

Lege berriak ezarriko duen esparru orokorraz gain, badira EH Bilduk jorratuko dituen beste alderdi batzuk ere. Horien artean, Etxez Etxeko Laguntza Zerbitzua (ELZ) nabarmentzen da, gehien eskatzen denetako bat delako eta, hala ere, oraindik ez duelako arreta-ratioen, egin beharreko funtzioen edo lan-baldintzen definiziorik... gaur egun ere ez delako arau-esparruetara egokitzen, Eusko Jaurlaritzak egindako dekreturik ez dagoelako. "Horregatik, arreta berezia eskaini nahi diogu ELZren erregulazioari, hartzaileei arreta handiagoa emateko, Gizarte Zerbitzuen Euskal Sistema desmerkantilizatu nahi dugu, eta errentaren arabera zaintza formalak eskuratzeko orduan desberdintasunak sortzen dituzten oztopoak kendu nahi ditugu", adierazi du Blancok. Gainera, hautagaiak berak ziurtatu du EH Bilduk epe objektiboak ezarriko dituela, premiaz, mendekotasun eta ezintasun graduak aitortzeko. Azkenik, EH Bilduk zaintzen sektorean lan-baldintza duinak ezartzeko lan egingo duela azpimarratu du.