Araba

Eraispena 2032ra arte luzatuko da eta denboraldiko biltegiak 5 edukiontzi izan beharrean 49 izango ditu

| 2019-10-10 12:24:00

Madrilgo Gobernuaren aurreikuspen ezagatik Garoñako hondakin erradioaktiboak bertan biltegiratuko direla hamarraldi luzeetan ohartarazi du EH Bilduk gaur eguerdian. Iñaki Ruiz de Pinedo eta Mikel Oteroren eskutik heldu da salaketa Gasteizen egin duten agerraldi batean. “Duela ia zazpi urte erreaktore gelditu zuten behin behineko eta orduz geroztik etengabeko lardaskeria batean bizi gara. Madrilgo Gobernuaren aurreikuspen eta plangintza ezak eta jarduneko gobernua izateak ekarriko du aurreikusten zen denboraldiko biltegiaren tamaina berraztertzea eta hondakin erradiaktiboak urte luzez bertan egotea”; salatu du Madrilgo Kongresuan EH Bilduko ordezkaria Iñaki Ruiz de Pinedok.

EH Bilduk azaldu duen bezala, kasurik onenean eraispena ez da amaitu 2032. Urtera arte. Bitartean, egungo denboraldiko biltegia berridimentsionatu nahi dute eta zentralean bertan bost edukiontzi egon beharrean, 44 egongo dira. “Hau da, funtzionamenduan egon den bitartean sortu duen zabor nuklear ia guztia, tartean 2.500 osagai nuklearrak eta horietako asko maila handiko erradioaktiboak, bertan geldituko dira ez dakigu zenbat hamarkadetan”, zehaztu du.

EH Bilduko legebiltzarkideak kritikatu du Madrilgo Gobernua Europako zentral nuklear zaharkituena eraisteko prozesua serioz ez duelako hartu eta hondakin nuklearrak kudeatzeko planik ez duelako. “Hondakinen kudeaketaren azken zatia, hau da, sakoneko bilketa geologikoa ez dute oraindik diseinatu eta, ondorioz, denboraldiko bilketa 50 urte edo gehiago luza daiteke”, aipatu du.

Horrez gain, hondakinen kudeatzailea ofiziala, hau da ENRESA enpresa publikoak ez du funts nahikorik hondakin nuklearren babeste eta neutralizatzeko prozesu osoari aurre egiteko. “Hau da, dirudienez, berriz ere herritarrak atera beharko dira hondamen nuklearra erreskatatzera batzuk negozio handia egin ostean ziklo nuklear osoa bere gain hartu ez dutelako”, salatu du.

Oterok Urkulluren Gobernuari luzatu dizkio Madrilgo Gobernuari “kritika edo exijentzia izpirik ere” ez diolako antzeman. “Gure ustez, Lakuako Gobernuaren ardura ere bada eraispena ahalik eta azkarren burutzea, berme guztiekin egin dadila eta batez ere, Garoña ez bihurtzea hilerri nuklear urte luzez. Eremu horretarako ekonomia berraktibatzeko plana exijitzen dugu, ez inguruko herritarrak arriskuan sartzen dituen hilerri nuklearra”, gaineratu du.

Egoera honen aurrean, EH Bilduk proposamen bat aurkeztuko du hainbat insituzioetan eskatuz hondakinen denboraldiko biltegiareren aurka jarrera argi bat, hondakin nuklearrak kudeatzeko behin betiko soluzio bat eta zentralaren eraispenerako jarraipen mahaia osatzea, inguruko herriei informazio eguneratua helarazteko asmoz eta eraispen hori modu zuzen eta azkar batean egiten dela zaintzeko.

Araban legealdiaren amaieran EH Bilduk eskatutako garapen lankidetzarako aurrekontuaren %0,7ko helburua betetzeko igoera progresibo bat egotea eragotzi dute PNV-k, PSE-k eta PP-k

Gainera, EH Bilduk larrialdi klimatikoaren inguruko mozioa babestu du. “Konpromisoak badaude, alboan egongo gara. Greenwashing huts batean geratzen bada, ez”, esan du Kike Fernandez de Pinedok.

| 2019-10-09 13:02:00

Araban legealdiaren amaieran, hau da, 2023an, araudia bete eta garapen lankidetzarako aurrekontuaren %0,7ko helburua betetzeko igoera progresibo bat proposatu du EH Bilduk urriaren 9ko osoko bilkuran. PNV-k, PSE-k eta PP-k, ordea, kontra bozkatu dute. Iraila hasieran erroldatu zuen mozio batean eman zuen EH Bilduk ekimenaren berri eta, bertan, Euskadiko GGKEen koordinakundearen eskaerari erantzun zitzaion.

Gaur egun, Arabako Foru Aldundia kantitate horretatik oso urrun dago. 1970ean ezarri zuen kopuru hori NEBetako Batzar Orokorrak eta Garapenerako Euskal Legeak ere jasotzen du. Hala ere, 2019an foru aurrekontuek %0,31a baino ez dute zuzendu horretarako.

EH Bilduko batzarkidea den Manu Rezolak azaldu duenez, 2008an garapen lankidetzan %0.65 inbertitzen bazen, orain soilik %0,31a gastatzen du Foru Gobernuak. “Urtez urte portzentaiari %0,11a igoz gero 2023an %0,7a lortuko dugu eta orain inbertitzen diren 1,5 milioi euroen aurrean, 4,2 milioi euro lortuko dira”, zehaztu du.

Izan ere, Mediterraneon eta Amerikako Estatu Batuetako mugan biziten ari garen krisi humanitarioek agerian utzi dute garapenerako bidean dauden herrialdeek soluzio iraunkor bat behar dutela euren herritarrei bizitza duinak eskaintzeko.

Aldaketa klimatikoaren aurrean, konpromisoak behar dira

Eusko Legebiltzarrean hasi zuen bideari jarraituz, Arabako Batzar Nagusietan egungo krisi klimatikoari buruz eta Arabako Foru Aldundiak garatutako gainerako politika sektorialetan klima-aldaketaren aurka borrokatzeko politikak efektiboki jasotzeko mozioa babestu du EH Bilduk.

Hala ere, haratago joan da EH Bildu taldea, Kike Fernandez de Pinedo bozeramaileak babestu duenez: egoeraren larritasuna kontutan izanda, jomuga 2040.urtean izan behar da.

“Arazoa existitzen da. Alarma piztu da. Kezka areagotu da eta ez soilik gazteen partetik gainera”, adierazi du Fernandez de Pinedok. Hori dela eta, Diputazioaren politika guztietan klima larrialdia txertatzea ezinbestekotzat jo du taldeak.

“Tren sozial gehiago eta AHT gutxiago behar ditugu. Zentzu honetan, gaurkoa ezin da deklarazio huts batean geratu: zientifikoek eskatze diguten bezala, konpromisoak behar ditugu eta hor, Arabako Diputazioa aitzindari izan beharko litzateke. Konpromisoak badaude, alboan egongo gara. Greenwashing huts batean geratzen bada, ez”

ALBISTEAK

Erresidentzietako dekretu berria langileen parte hartzerik gabe eta erabiltzaileen alegazioak kontutan izan gabe egina dela salatu du EH Bilduk

2019-10-11 10:46:00

“Ez da posible Araban presoentzako baliabide espezifikorik ez izatea EAE-ko espetxe handiena herrialdean dagoenean”, gaitzetsi du Claudia Venceslaok Gizarte Ongizatearen Batzordean.

2019-10-10 12:24:00

2019-10-09 13:02:00

Arabako lehen sektorea babestuko duen eredu bat aldarrikatu du gaur EH Bilduk Aguraingo azokan

2019-10-08 12:01:00