| 2022-03-30 13:02:00

Kritikatu du alkatearen alarmismoan soilik oinarritzen dela, hiritarrei galdetu gabe inposatzen dela, eta milioi erdi gastatzea dakarrela, eraginkorrak diren prebentzio-politika sozialetara bideratu beharko litzatekeena

Iruñeko kaleetan kamerak jartzeak eta ugaritzeak ez dio benetako segurtasun-arazo bati erantzuten, ezta tresna horiek delituak prebenitzeko elementu erabakigarri gisa duten eraginkortasunari ere. Eskuinak herritarrei kontrol soziala inposatzeko duen obsesioari erantzuten diote, gure ustez, intimitaterako oinarrizko eskubidearen urraketa dakar, eta EH Bilduk erabat errefusatzen du. Esaldi horrekin laburbiltzen du alderdi subiranistak Mayaren taldeak hirian beste 59 kamera jartzeko egindako iragarpenaren inguruan duen jarrera. Eragiketa horrek % 55eko igoera dakar lehendik funtzionatzen zuten 106ekin alderatuta, eta % 173koa herritarren segurtasunerako erabiltzen zirenekin alderatuta (36). «Gehiegizkoa da, ez da bidezkoa, ez da eraginkorra eta pertsonen intimitatearen aurka egiten du; horregatik, aztertzen ari gara zer erakundetara jo informazioa eman dezaten, eta, lehenengo eta behin, Arartekoa aztertzen ari gara», azaldu du EH Bilduk.

Iruñea hiri segurua da. Kriminalitateari buruzko datuak ez dira nabarmen handitu 2021ean, sexu-abusuak eta erasoak izan ezik (+%50), gehienak etxe eta espazio itxietan gertatzen baitira, eta, beraz, elementu horien eraginkortasuna ez da garrantzitsua izango. «Ez dugu kamera gehiago behar, gaitz honekin amaitzeko behar duguna da eraso sexisten aurkako protokoloa urte osora eta ostalaritzara eta gaueko aisialdira zabaltzea, jendarte kontzientziazioa eta burundanga eta beste substantzia batzuen erabileraren aurkako protokolo eraginkorrak. Mayaren taldeak gai horiek baztertzen ditu, zailtzen ez dituenean», gaineratu du EH Bilduk.

Mayaren alarmismo estrategiak eragindako kontrol soziala

Alderdi abertzalearentzat, alkatetzak urtarrilean abiarazi zuen alarmismo sozialaren eta familia erreferentziarik gabeko adingabe atzerritarren kriminalizazioaren estrategiaren bigarren zatia da hau, eta, horregatik, ez dezagun ahaztu, gaitzetsia izan zen Maya. Gaineratzen du paradoxikoa dela Navarra Sumarentzat txartel bidezko edukiontzien erabilera pertsonen intimitatean sartzea izatea, baieztapen guztiz barregarria, eta aldi berean, kaleetara begira kamerak jartzea segurtasun kontua izatea.

Alderdi soberanistak zalantzan jarri ditu, halaber, kameren iragarkia eta kokapena justifikatzeko erabilitako irizpideak. Hori egiteko, alkatearen justifikatu gabeko mezu alarmistak soilik kontuan hartu dira, eta ez bizilagunen iritzia, berriz ere hauen parte hartzeko aukera ebatsiz. Subiranotasunaren aldeko alderdiak azaldu duenez, auzoen araberako banaketa erabat neurrigabea da; gainerakoan 3 eta 7 kamera artean jarriko dira, eta Alde Zaharrean, berriz, 22, auzokideekin edo gainerako sektoreekin kontsultatu gabe.

Gazteria Plana eta aisialdirako alternatibak

Era berean, EH Bilduk zalantzan jarri du 500.000 euroko gastu zuzena eta lehentasunezkoa dakarren eragiketa. Funts horiek jendarte eta prebentzio politiketan inbertitu beharrean, askoz eraginkorragoak izan baitira, Navarra Sumak kameren erosketa inposatzen du, alkateak, bere gezurrekin eta manipulazioekin, magnifikatu zuen ustezko arazo bati erantzuteko, benetako zifrek justifikatzen ez dutenean neurri baten beharra edo premia, eraginkorra ez izateaz gain, herritarren oinarrizko eskubideekiko hain murriztailea den neurri baten beharra, sostengatzen duena. Gainera, funts horiek iruzurrez onartutako eta Iruñetik urrun negoziatutako aurrekontu aldaketa batekin lortu zituzten, Sayas y Adanero zeharka protagonista izan zuen osoko bilkurari erreferentzia eginez.

Subiranotasunaren aldeko alderdiak hausnartu duenez, arazoak errotik konpondu behar dira, gazteen artean kontsumoen gorakada kezkagarriari heldu behar zaio, eta aisialdirako alternatibak eskaini behar dira, “Anai Naguriarekin” mehatxu egin beharrean, eta baliabide publikoak gastatu beharrean jendarte-kontrola bezalako gai murriztaileetan. Gogoratu: Navarra Sumak oraindik ez du Gazteria Plana aurkeztu ere egin. Zeren zain dago?